Bol.com gaat voor plastic, hoe worden ze energieneutraal?

Bol.com gaat de blauwe dozen vervangen voor plastic verzendtassen. En Bol.com wil in 2025 energieneutraal werken. Dat lijkt elkaar tegen te spreken. Hoe zit dat? Ik ben op onderzoek uitgegaan en heb het volgende gevonden.

Het doel is in 2019 om 3,5 miljoen pakketjes te gaan versturen zonder de bekende blauwe doos, maar ofwel in eigen verpakking ofwel in een gerecycled plastic tas. Dus je nieuwe stofzuiger wordt bezorgd in eigen doos, en je nieuwe handdoeken gaan in een plastic verzendtas.
Een verzendtas zou zo’n 90% minder CO2-uitstoot opleveren, naar schatting van Bol.com. Of dat haalbaar is, geen idee, daarvoor wordt noch bewijs noch onderbouwing voor geboden.

De cijfers:
Hoeveel pakketjes Bol.com verzendt elk jaar is niet bekend, maar met 2,1 miljard euro omzet in 2018 is er wel een inschatting te maken. Stel dat een gemiddelde omzet per bestelling (pakket) 100 euro is, dan zijn er in 2018 zo’n 21 miljoen pakketjes verstuurd, en bij een omzet van 50 euro maar liefst 42 miljoen pakketjes. Er is dus heel veel te winnen als er minder materiaal wordt gebruikt.

Plastic beter dan karton?
Maar is plastic beter dan karton? Want we willen van alle soorten plastic af, zelfs plastic rietjes (ondanks de nare nasmaak van papieren rietjes) en ook plastic lepeltjes zijn vervangen door hout (de reden waarom ik altijd een eigen smaakloze-lepel in mijn werktas heb zitten). Plastic is duidelijk niet beter, maar wel ruimtebesparend, want het sluit zich aan op de inhoud. En dat scheelt gewicht, karton, en meer pakketjes in 1 vrachtwagen. En vooral daar haalt Bol.com zijn 90% besparing CO2-uitstoot uit.

De ambitie van Bol.com is in 2025 de CO2-uitstoot per pakket terug te brengen naar 0 gram per pakket. En pakketjes bepalen circa 20% van alle CO2-uitstoot van Bol.com. Andere CO2-uitstoot besparing komt onder andere uit slimme inpakmachines in Waalwijk.

Voordat Bol.com energieneutraal werkt als organisatie, en niet alleen voor de pakketjes (in 2025), is nog veel te doen. Maar ze zijn voorlopers om nu al hun ambitie te communiceren. Prachtig!