Interim Management; wat gaat goed en wat kan beter

Vanaf vrijwel het begin van mijn loopbaan heb ik gewerkt als leidinggevende. Begonnen als manager Primafoon bij KPN met een team van totaal circa 10 collega’s op 2 locaties. Ik ben manager geweest van kleine teams van circa 3 FTE tot aan teams van circa 500 FTE. Leidinggeven is nooit mijn doel geweest, wel bijdragen aan de resultaten van een organisatie. En hoe beter jij als leidinggevende je medewerkers steunt, ondersteunt, en laat groeien, hoe beter ook zij bijdragen aan het organisatieresultaat. Mijn eerste manager liet me kennismaken met EQ, ofwel emotionele intelligentie. Heel interessant en bijzonder waardevol als nieuwbakken manager die in haar volle enthousiasme heel wat fouten maakte maar er altijd van probeerde te leren.

12 jaar ben ik in 2007 gestart als zelfstandig professional. Mijn positionering is vooral op strategische vraagstukken die vaak de kern van een divisie of organisatie raken. Vanuit mijn analyse en aanbeveling wordt regelmatig aan mij gevraagd om ook het management op me te pakken van een betrokken afdeling waar veranderingen of aanpassingen nodig zijn. Wat hierbij helpt is dat ik vaak het al het vertrouwen krijg van de collega’s omdat ik laat zien waar de kansen liggen voor verbetering. Deze aanpak geldt voor de initiële opdracht als ook het (interim) management; wat gaat goed en wat kan beter.

Want met inzet van de kennis en ervaring die al binnen een team aanwezig is, kunnen we samen werken aan een positieve toekomst, ook als dat betekent dat de boel flink op de schop gaat met nieuwe processen, systemen, teamindeling en aanpassing van taken.

 

Voorbeelden:

  • RCW BGZ (nu Gezond Transport); interim manager casemanagers ARBO
  • RIBW ZWWF (nu Leviaan); interim manager afdeling
  • ICTU; interim manager afdeling Communicatie & Marketing
  • Programma Aanbesteding IWR; interim manager programmabureau
  • Stichting Zuidwester; interim manager Plan & Flexbureau